Topkorfbal samengevat

april 1, 20180

Afgelopen week was weer spannend in het topkorfbal. Dat begon eigenlijk al met een “illegale” wissel tijdens de door Fortuna (Delft) gewonnen halve finale tegen PKC. En eindigde met mooie wedstrijden op zaterdagavond.

Fortuna en PKC

Om te beginnen bij de illegale wissel… Tijdens een topkorfbalwedstrijd mag er acht keer gewisseld worden, elke wissel moet gemeld worden bij de jury, alvorens deze toegepast mag worden. De eerste halve finale tussen PKC en Fortuna kende echter de situatie van een 9de wissel, die ook niet bij de jurytafel gemeld was. Aangezien er met 23-24 gewonnen werd door de ploeg uit Delft was er uiteraard iemand die dit aankaartte bij de tuchtcommissie.

Voor Fortuna liep dit af met een sisser. Fortuna krijgt een administratieve boete, zonder sportieve consequenties. Iets wat positief ontvangen is door Fortuna, maar veel topkorfballers (en de PKC-fans) vinden het toch een wat vreemde conclusie. Een korfbalster van BlauwWit uit Amsterdam liet haar verbazing zien op Social Media en lichtte het afgelopen weekend toe tijdens een interview.

PKC tekende (voor zover bij mij bekend) geen bezwaar aan en nam afgelopen zaterdag sportieve revanche door Fortuna te overlopen met 16-28. Dit betekend dat PKC op de sportieve manier een derde wedstrijd heeft afgedwongen, waar we dinsdagavond naar mogen kijken.

TOP en Blauw-Wit

De wedstrijd TOP – BlauwWit van afgelopen week was niet echt spannend (TOP wandelde over BlauwWit heen), maar het is bekend dat BlauwWit bij een return meestal nog wel iets achter de hand heeft. Dat bleek ook dit keer het geval.

BlauwWit nam deze zaterdag het voortouw en opende de score. TOP volgde getrouw en na ongeveer 10 minuten en 3 doelpunten elk nam TOP het over. BlauwWit kon echter goed bij blijven en liet het gat nooit groter worden dan 3 doelpunten.

Zo kwamen we in een spetterende tweede helft, waarbij misschien niet het mooiste korfbal werd gespeeld, maar wel met passie en het publiek op het puntje van de stoel. Met 16-16 leek BlauwWit het stokje over te nemen en richting de overwinning te gaan, maar door de gehaaste afwerking wist toch uiteindelijk TOP de overwinning te pakken en staat TOP dus in de finale op 7 april.

Junioren

De juniorenfinale op 7 april ging tussen vier ploegen, GroenGeel/Fortuna en Dalto/OranjeWit.

Beginnend bij GroenGeel/Fortuna. De eerste wedstrijd was tenenkrommend spannend en werd gewonnen door Fortuna. De tweede wedstrijd werd Fortuna overlopen door de ploeg uit Wormer. Gisteren was het dus tijd voor (hopelijk) opnieuw een spannende wedstrijd in de Fortuna-hal. Spannend werd het en de derde wedstrijd betekende een overwinning en een finaleplaats voor Fortuna.

De tweede finalist werd besloten tussen Dalto en OranjeWit. De eerste wedstrijd werd gewonnen door Dalto, tijdens de tweede wedstrijd moest er een golden goal aan te pas komen en mocht OranjeWit zich de winnaar noemen. Wederom een derde wedstrijd dus. Na een doelpuntrijke wedstrijd werd het uiteindelijk 30-29 in het voordeel van Dalto.

De junioren-finale in de ZiggoDome gaat dus tussen Dalto en Fortuna.

Playdown

Playdown of playup, het is maar hoe je het bekijkt, het gaat om promotie/degradatie tussen de Korfbal League en de Hoofdklasse. De kampioen en de nummer laatste worden automatisch uitgewisseld, maar de nummer 9 en de nummer 2 spelen onderlinge wedstrijden voor een plekje op het hoogste niveau.

Dit jaar gaat het om Dalto en DVO. Beide ploegen zouden op papier aan elkaar gewaagd moeten zijn en dat bleek ook in de praktijk. De eerste wedstrijd werd met 1 doelpunt verschil gewonnen door DVO en de wedstrijd van gisteren werd met 25-29 gewonnen door Dalto.

Dat betekend dat we woensdagavond nog een hopelijk spannende wedstrijd kunnen zien voor het plekje in de Korfbal League.