Onze trainingen beginnen en eindigen met het liedje/dansje “we maken een kringetje”. Het spel geeft voor de kinderen duidelijk aan dat we beginnen met de spelletjes en ook wanneer de spelletjes afgelopen zijn. Deze duidelijkheid is voor veel, met name jongere, kinderen erg belangrijk.
Dit spel heeft in beginsel niets met korfbal te maken. Indirect leren de kinderen echter belangrijke lessen welke erg nuttig kunnen zijn bij het korfbalspel, waarbij het proces centraal staat. Denk bijvoorbeeld aan samenwerking, lichamelijk contact met medespelers etc.
De hoofdzakelijke reden van dit spel ligt echter op pedagogisch vlak. Trainers kunnen door middel van dit spel heel makkelijk observeren hoe een kind (vandaag) in zijn vel zit. Ook kan er aan het einde van de training een balans opgemaakt worden.
‘Het initiatief tot een kring en het vormen ervan, dan de bloei en het uiteenvallen van de kring. Wie geeft het teken, organiseert, leidt, door wiens vertrek valt de kring uiteen? Welke kinderen kiezen wie er naast hen komt te staan, welke kinderen pakken de eerste de beste bij de hand? Wie laten gemakkelijk een hand los om plaats te maken voor nieuwkomers, wie protesteren daartegen? Welke kinderen veranderen vaak van plaats, welke kinderen blijven de hele tijd op dezelfde plaats staan? Welke kinderen wachten geduldig tijdens onderbrekingen, welke kinderen worden ongeduldig: “Toe, sneller, toe, laten we beginnen!” Welke kinderen staan bewegingloos, welke kinderen wippen van de ene op de andere voet, zwaaien met hun armen, lachen luid? Welke kinderen gapen, maar gaan niet weg; welke kinderen houden op met spelen, hetzij omdat het hen niet boeit, hetzij omdat ze op hun teentjes getrapt zijn; welke kinderen houden stug vol tot ze een van de hoofdrollen krijgen? Bij elke collectieve (gezamenlijke) activiteit, dus ook bij het spelen, wanneer ze hetzelfde doen, verschillen kinderen van elkaar, al is het maar in een klein detail.’
(Janusz Korczak, Hoe houd je van een kind, 2010 (pools origineel 1919)).
Kortom, er zit een lang verhaal achter een simpel spelletje…