ALLES OVER BELGIË #thisiskorfbal

oktober 22, 20160

De grote rivaal van Nederland is natuurlijk België, inmiddels de nummer vier op de IKF-ranking doordat het WK U23 werd overgeslagen. De Diamonds, zoals de illustere bijnaam van de Belgen luidt, gaan in het hol van de leeuw op jacht naar hun eerste Europese titel ooit. Onder leiding van Steven Mijnsbergen, de opvolger van de naar PKC/SWKGroep vertrokken Detlef Elewaut, gaat België zich opmaken voor de grootst mogelijke uitdaging op korfbalgebied; in Nederland winnen van Nederland.

Eeuwige tweede
België heeft twee Europese titels op haar conto staan, daterend uit 1986 en 2014. Dit waren echter titels op het EK U21, bij de senioren lukte het België nog nooit om Nederland te verslaan. In 2010 waren de Belgen nog het dichtst bij, toen er met 25-21 werd verloren van de Nederlanders, maar de afgelopen jaren kwam België er eigenlijk steevast niet aan te pas. In 2014 in Portugal was het een klein kwartier spannend, vervolgens speelde België een verloren wedstrijd. Daar willen de Belgen nu verandering in brengen.

Moeilijker om te winnen
In de loop der jaren is het gat tussen Nederland en België echter alleen maar groter geworden, zo lijkt. Vroeger kon België nog aardig tegenstand bieden getuige de uitslagen op het WK van 1978 (14-13 verlies), het WK van 1984 (11-9 verlies), de World Games van 1993 (15-14 verlies), het WK van 1987 (9-7 verlies) en als absolute hoogtepunt natuurlijk het gewonnen WK van 1991 in eigen land. In de loop der jaren is het echter steevast een gespeelde wedstrijd. Sinds 1995 is het verschil in de WK-finales nooit kleiner geweest dan acht doelpunten, terwijl de Belgen alleen in 2010 met minder dan tien doelpunten verschil verloren in een EK-finale. De grote vraag is dan ook of de Belgen onder Mijnsbergen een dusdanige stap in hun ontwikkeling hebben gemaakt dat ze Nederland een hele wedstrijd het vuur aan de schenen kunnen leggen, en misschien zelfs wel kunnen stunten met een titel.

Op wie moeten we letten?
De Belgen moeten het zonder Davor Duronjic stellen dit EK. De Belgische kapitein, een korfbal boegbeeld ook, nam afscheid van de nationale ploeg en zal dus ontbreken wanneer België aan het EK begint. Desondanks hebben de Belgen nog steeds heel goede spelers binnen hun selectie. Zo is Jesse de Bremaeker een garantie voor goals, 43 op het WK van vorig jaar, en beschikken de Belgen met Nick Janssens over een absolute topper. Janssens was tijdens dat WK de meest gevaarlijke speler van de Belgen, scoorde 36 doelpunten en stapte over naar PKC. In Papendrecht heeft Janssens zich nog niet in de basis geknokt, maar het lijkt ondenkbaar dat Detlef Elewaut hem het hele seizoen aan de kant houdt. Daarnaast zullen de lessen die Janssens bij PKC leert ook zeker ter sprake komen bij het nationaal team. Bij de dames zal het gevaar vooral komen van Patty Peeters en Nikki Schilders. Met name Schilders is een garantie voor een handvol doelpunten per wedstrijd, en zal ook zeker van belang zijn voor de Belgen wanneer het er echt om gaat. Niet voor niets werd zij in eigen land Speelster van het WK 2015.

Overgenomen van: thisiskorfball.com