ALLES OVER RUSLAND #thisiskorfball

oktober 23, 20160

Rusland is de nummer acht van het afgelopen WK, de nummer zes van het EK 2014 en de nummer twaalf van de IKF-ranking is Rusland. Op papier zijn de Russen, na Turkije, geen topfavoriet in de poule. De grote vraag is of ze het tegendeel kunnen bewijzen in een poule met Duitsland en Catalonië. Tijdens het laatste EK eindigden ze weliswaar boven Catalonië en Duitsland, maar op het WK in België moest het beide landen weer voor laten gaan. Een overwinning op Nederland lijkt uitgesloten. De laatste confrontaties eindigden in 26-11, 39-12 en op het laatste EK werd het 41-17.

Stijgende lijn bij Rusland op EK’s
Desondanks boekt Rusland wel progressie wat betreft Europese kampioenschappen. In 2006 werd de ploeg zevende, vier jaar later achtste en in 2014 volgde een zesde plaats. Op dat EK in Portugal, waarin de opzet was veranderd, wist Rusland zich bij de eerste drie van de poule te vechten. Op speeldag één incasseerde het een nederlaag tegen Engeland. Ook Nederland was te sterk. Maar in een zinderende derde pot tegen Duitsland werd na verlenging toch een bescheiden feestje gevierd. Een nederlaag tegen België en een overwinning op Hongarije later, volgde de strijd om plek vijf. Daarin was Tsjechië uit eindelijk sterker. Maar het resultaat mocht er zijn. Nooit eerder werd Rusland zesde op een Europees Kampioenschap.

Beste prestatie op het WK 2007
Op het WK boekte Rusland haar meest imponerende resultaat; zesde tijdens de eerste deelname in 2007. Ook hierin speelde Rusland op de derde speeldag tegen Duitsland. Na een al eerder geleden nederlaag tegen Chinees Taipei (18-17) en een ruime overwinning op de Verenigde Staten (19-9), wachtte Duitsland in de strijd om plek van de poule. Een minimale overwinning, maar het was voldoende om de volgende ronde te bereiken. Met twee nederlagen in de tweede poulefase, werd plek vijf het hoogst haalbare. Die strijd om de vijfde plek werd behaald na een overwinning op Australië. Opnieuw wachtte Chinees Taipei. En opnieuw waren de Aziaten sterker (12-8). Vier jaar later herhaalde de geschiedenis zich. Weer een zesde plek. Ditmaal hield Engeland met een 29-22 overwinning, de Russen van een nieuwe persoonlijk record af.

Net geen podium op World Games 2009
De World Games van 2009 bleken voor de Russen een zeer succesvolle campagne. In een poule met Australië, Nederland en Tsjechië eindigden de Russen op een tweede plaats. Dat leverde direct een halve finalestrijd op met België. Uiteraard waren de Belgen sterker, maar in de strijd om het eremetaal kon Rusland lange tijd gelijke tred houden met Chinees Taipei. Tot 9-9 ging het gelijk op, maar uiteindelijk moest Rusland genoegen nemen met plek 4 (18-25).

Op wie moeten we letten?
Meest gevaarlijke man bij de Russen is Dmitry Kazachkov. Hij is al jaren verantwoordelijk voor een karrevracht aan doelpunten. De 27-jarige international nestelde zich op het laatste EK zelfs in de top-4 van doelpuntenmakers. Alleen Mick Snel, Krzysztof Rubinkowski en Jesse de Bremaeker maakten meer dan Kazachkov. Bij de dames zullen ogen gericht zijn op Marina Odereeva. Zij is al jaren een vaste kracht in de basisacht van de Russische ploeg. Hoewel ze pas 21 lentes jong is, speelt ze al meerdere jaren in het nationale team. Haar debuut op het WK in 2011 tegen Hong Kong vierde ze met een riante overwinning.

Overgenomen van: thisiskorfball.com