ALLES OVER TURKIJE #thisiskorfball

oktober 23, 20160

Turkije is de nummer zestien op de ranglijst van de IKF. De Turken hebben pas twee grote toernooien erop zitten, twee EK’s ook, en zijn normaal gesproken dan ook de minste ploeg in de poule van Nederland. Desondanks zit korfbal in de lift in Turkije, getuige bijvoorbeeld de deelname van nationale jeugdteams aan internationale toernooien. Het zal voor Turkije een leerzame ervaring worden om het tegen bijvoorbeeld Catalonië en Nederland op te nemen.

Steeds een stukje beter op het EK
Zoals gezegd, Turkije staat voor haar derde EK-deelname. En als we kijken naar de voorgaande twee edities, dan zit er absoluut een stijgende in zowel het niveau als de prestaties van de Turken. Werd er tijdens het EK van 2010 slechts één keer gewonnen en eindigde het land als laatste, vier jaar later steeg Turkije al een plekje in de eindstand en werd er zelfs twee keer gewonnen. Natuurlijk, er hoeft niet van de Turken verwacht te worden dat ze landen als Nederland, België, Catalonië of Engeland gaan verslaan. Maar het is absoluut geen uitgemaakte zaak dat Turkije, als laagst genoteerde deelnemer op de IKF-ranking, dit EK ook daadwerkelijk als laatste zal eindigen.

Beste prestatie op het EK 2014
Na pas twee eerdere deelnames is een beste internationale prestatie nog niet heel veelzeggend. Die beste prestatie boekte Turkije op het EK 2014 in Portugal. Na de kansloze 23-13 nederlaag tegen Polen gaf niemand een stuiver voor de kansen van de Turken. Tegen Wales leek de wederopstanding te volgen. Tot 12 minuten voor tijd ging de wedstrijd gelijk op, maar door drie doelpunten op rij besliste Wales die wedstrijd in hun voordeel. Van Servië moest dan ook gewonnen worden om niet meteen als laatste te eindigen in de poule, en dat lukte. Een klinkende 19-14 overwinning, een flinke boost voor het Turkse vertrouwen. Desondanks moesten de Turken wel play-offs gaan spelen voor de plaatsen 9 t/m 16. Eerste tegenstander daarin was Schotland, en na een 6-7 ruststand in het voordeel van Turkije stond het op een gegeven moment zelfs 9-11. Doordat de Turken daarna helemaal stil vielen, kon Schotland in de laatste zeven minuten van 12-12 uitlopen naar 15-13. Daardoor konden de Turken de plekken 9 t/m 12 al op de buik schrijven. Tegen Slowakije zagen de toeschouwers vervolgens wat de Turken ook al tegen Wales en Schotland overkwam. Op het cruciale moment stokte de doelpuntenproductie, waardoor in de slotfase de overwinning aan hen voorbij ging. Daardoor moest er weer met Wales geduelleerd worden om de laatste plaats te ontlopen, en daar slaagden de Turken dan weer wél in; het werd 14-11 in Turks voordeel.

Op wie moeten we letten?
De Turkse goals komen vooral van de heren. Yunus Emre Kiliçaslan, Inanc Cemil Demirel en Vahit Berk Polat waren op het vorige EK met z’n drieën verantwoordelijk voor een flink deel van de Turkse goals, bijna de helft zelfs. Er zal dan ook veel van hen verwacht worden. Bij de dames is Bugce Nehir de meest in het oog springende naam, de 27-jarige speelster is inmiddels een vaste waarde in het Turks team en zal verantwoordelijk zijn van een groot deel van alle Turkse damesdoelpunten.

Overgenomen van: thisiskorfball.com