Autismeweek 2018

maart 29, 20180

Thema: Luisteren naar autisme

Van 31 maart t/m 7 april vindt de NVA Autismeweek 2018 plaats. Hierin vraagt de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA) extra aandacht voor de ongeveer 190.000 mensen met autisme in ons land.

Wereld Autisme Dag

Door de Verenigde Naties is 2 april uitgeroepen tot Wereld Autisme Dag – over de hele wereld worden die dag activiteiten georganiseerd om autisme onder de aandacht te brengen van een groot publiek. Wereld Autisme Dag valt ook dit jaar weer tijdens de NVA Autismeweek.

Luisteren naar autisme

Het thema van de NVA Autismeweek 2018 is  Luisteren naar autisme. Mensen met autisme weten vaak heel goed hoe hun talenten en mogelijkheden het beste tot hun recht kunnen komen – bijvoorbeeld op school, of op de werkvloer. Ook hebben zij vaak mooie, originele verhalen te vertellen.

Daarom is het heel goed om te luisteren naar mensen met autisme. Dat kan op vele manieren. Niet iedereen is in staat om met woorden goed duidelijk te maken wat hij bedoelt. Soms werken afbeeldingen beter, of is het goed om te zoeken naar de boodschap achter iemands gedrag.

Luisteren naar autisme – dat is ook een goed idee als je zelf de diagnose hebt. Vaak is er dan sprake van een unieke mix van sterke en wat minder sterke eigenschappen. Als je die goed kent – en er rekening mee houdt – kan dit je leven aangenamer en rijker maken.

Hoe luister jij naar autisme?

Evenementen – ook bij u in de buurt

De NVA-regio’s en de Autisme Info Centra (AIC’s) organiseren tijdens de Autismeweek inloopmiddagen, informatiemarkten of lezingen. En niet alleen de NVA, maar ook tientallen andere organisaties zullen bijeenkomsten organiseren waarbij mensen met en zonder autisme met elkaar in gesprek gaan. Iedereen kan een activiteit aanmelden via het formulier onder het kopje ‘Evenement aanmelden’.

Autismevriendelijkheidsprijs 2018

Nomineer de professional die volgens u de Autismevriendelijkheidsprijs 2018 verdient.

De Autismevriendelijkheidsprijs wordt jaarlijks uitgereikt tijdens de Autismeweek aan personen die zich op bijzondere wijze inzetten voor de participatie van mensen met autisme.

• De Autismevriendelijkheidsprijs voor een individueel persoon gaat dit jaar naar de meest autismevriendelijke professional. Dit kan bijvoorbeeld een leraar of mentor zijn op een reguliere of een speciale school (basisschool, voortgezet onderwijs, mbo, hbo, universiteit), een werkgever, een conciërge, een rijschoolhouder, een sportcoach of een collega.
  • De Autismevriendelijkheidsprijs voor een organisatie zal dit jaar gaan naar de meest autismevriendelijke organisatie die zich inzet om de kwaliteit van leven van mensen met autisme te vergroten.

www.autismeweek.nl