Schipper mag ik overvaren
De kinderen staan op een lijn en er staat een kindje in het midden (de schipper). De kinderen zingen een liedje en vragen of ze over mogen steken. Als ze over mogen steken dienen de kinderen te betalen door middel van een opdracht.
Bij de uitvoering leren de kinderen rekening te houden met elkaar. Ze mogen niet botsen en moeten goed naar elkaars opdrachten luisteren.
Doelstellingen *
a) Het doel van deze activiteit is om de taal- en spraak ontwikkeling van de spelers te
verbeteren, zodat de spelers zich verstaanbaar kunnen maken en zich begrepen voelen.
In deze activiteit zal aandacht gegeven worden aan woordenschat, de articulatie en de
intonatie.
b) Door de bewegingen wordt de motoriek gestimuleerd.
c) Door deze activiteit leren de spelers de opdrachten van medespelers accepteren.
d) Door deze activiteit wordt het motorisch geheugen geactiveerd.
e) Door deze activiteit leren de spelers een direct ‘bewegings’ antwoord op de vraag te
geven.
* Doelstellingen overgenomen uit:
Muziek in de hulpverlening aan spelers met ADHD – Ilona Quist & Adinda Westra