ALLES OVER PORTUGAL #thisiskorfball

oktober 22, 20160

Waren de Portugezen de verrassing van het EK 2014? In eigen land verbaasden de Portugezen vriend en vijand door beslag te leggen op de derde plaats, om vervolgens op het WK een jaar later slechts als tiende te eindigen. Inmiddels is Portugal de nummer negen van de IKF-ranking, en de nummer zeven als de niet-Europese landen even vergeten worden. Kunnen de Portugezen de stunt van twee jaar geleden herhalen? Of eindigt Portugal weer ergens in de middenmoot?

Stunt van de eeuw?
Wie aan het begin van het EK 2014 had gezegd dat Portugal als derde zou eindigen, zou waarschijnlijk heel raar worden aangekeken. Maar het gastland speelde een fantastisch toernooi. In de eerste twee wedstrijden werden Tsjechië (23-15) en Catalonië (23-16) opzij geschoven, waardoor Portugal met België mocht gaan uitmaken wie groepswinnaar zou worden. Ondanks dat de Portugezen heel aardig meekwamen, verloren zij met 24-18 waardoor het gastland als tweede eindigde in de poule en voor de plaatsen 1 tot en met 8 mocht gaan spelen. Opponent in de kwartfinales was Rusland, en daar werd glansrijk van gewonnen met 27-23. In de halve finale wachtte vervolgens Nederland, maar mede door het aan de kant laten van enkele bepalende spelers ging het gastland er finaal af; 41-11. Daardoor restte de wedstrijd om het brons, tegen Engeland, en daarin lieten de Portugezen weer zien wat ze in hun mars hadden. Er werd met 22-14 gewonnen, waardoor Portugal zich verzekerde van een medaille.

Langzaamaan omhoog op de ladder?
Voor de Portugezen was het niet hun eerste medaille op een EK. Al tijdens de eerste editie in 1998 won Portugal brons, ten koste van Tsjechië. Daarna volgde een zesde plaats (2002) en een zevende plaats (2010), terwijl het land in 2006 zelfs ontbrak in het deelnemersveld. In 1987 waren de Portugezen er voor het eerst bij op het WK. Het land eindigde toen als negende. In 1991 volgde een zesde plaats, en later eindigde Portugal als derde (1995), vijfde (1999), zesde (2003), vierde (2007), zevende (2011) en tiende (2015). Er zit dus behoorlijk wat verschil in de resultaten van de Portugezen. Alhoewel de derde plek op het WK van 1995 misschien wel het meest in het oog springt naast de derde plaatsen op de EK’s van 1998 en 2014, is de vierde plaats uit 2007 waarschijnlijk het meest noemenswaardig. In een poule met Nederland, Catalonië en China werd Portugal tweede om vervolgens met Chinees Taipei en Rusland af te rekenen. In de halve finale bleek België vervolgens een maat te groot voor de Portugezen, die in de strijd om het brons vervolgens ook nog Tsjechië voor moesten laten gaan.

Op wie moeten we letten?
De meest in het oog springende speler van Portugal luistert naar de naam Pedro Correira. Met zijn imposante lengte en atletische lichaam kan de boomlange Portugees kan zonder al teveel moeite de korf aanraken en is behalve een uitmuntend rebounder ook een heel aardige korfballer. Bij de dames loopt de nog jonge Laura Wagenmaker rond, de vraag is of zij de kans gaat krijgen zich aan het grote publiek te presenteren. Daarnaast heeft Portugal met Ana Cordeiro een dame die makkelijk doelpunten kan maken en een gevaarlijke schaduwspits is.

Overgenomen van: thisiskorfball.com