Categorieën
Uncategorized

Op weg naar impliciet leren

Afgelopen vrijdag was ik bij een bijscholing voor KNKV docent. Een groot deel van de docenten van de trainerscursussen was hierbij aanwezig. Natuurlijk zijn we nog steeds druk bezig met het geven en het doorontwikkelen van de cursus "Trainen en Coachen van 6-12 jarigen" en de cursus "Trainen en Coachen van Pubers", maar ook de reguliere trainerscursussen maken een ontwikkeling mee. 

 

Afgelopen vrijdag was ik bij een bijscholing voor KNKV docent. Een groot deel van de docenten van de trainerscursussen was hierbij aanwezig. Natuurlijk zijn we nog steeds druk bezig met het geven en het doorontwikkelen van de cursus "Trainen en Coachen van 6-12 jarigen" en de cursus "Trainen en Coachen van Pubers", maar ook de reguliere trainerscursussen maken een ontwikkeling mee. 

Het betreft de ontwikkeling van het expliciet leren (ik vertel je hoe je het moet doen) naar het impliciet leren (ik laat je zelf ontdekken hoe het moet). Deze ontwikkeling is er een die toch wel aardig in mijn straatje is, dus ik ben blij dat het KNKV daar nu in doorpakt tijdens de trainers-cursus. Dit betekend namelijk dat de kinderen zelf een oplossing gaan bedenken voor het probleem, iets wat tot uitwerking heeft dat ze het ook een stuk beter onthouden en gemotiveerder zijn om de oefening uit te voeren.

Naast je trainingen heeft het impliciet leren ook een positieve uitwerking op de wedstrijden. Door de toepassing van het impliciet leren op je training ga je namelijk meer trainen op de toepassing van de oefening. Kinderen weten hierdoor niet alleen hoe ze iets moeten doen, maar leren ook wanneer ze het moeten doen. Als we vervolgens in de training ook de weerstand verhogen, door bijvoorbeeld met een tegenstander te werken is het plaatje compleet.

Zullen we komende tijd een avond plannen om de voordelen te bespreken en de manier om dit toe te passen te bespreken?